Viktminskning

Ett vanligt skäl till att svenskar börjar motionera är att de vill gå ner i vikt. Detta bör dock aldrig vara den primära anledningen till att du väljer att att börja motionera. Viktminskning är ofta ett resultat av att man börjar motionera men om man stirrar sig blind på sin vikt kan man lätt missa ett flertal andra goda effekter som motion har på kroppen. En av dessa effekter är att man börjar bygga muskler. Muskler väger mer än fet och man kan därför gå upp i vikt av att börja motionera.

Det är alltid bättre att mäta sin fettprocent istället för att väga sig. Att mäta din fettprocent kommer ge dig en korrekt bild av hur motionen påverkar din kropp och hälsa. Det låter dig se att du bränner fett och minskar mängden fett i din kropp även om du går upp i vikt.

Om du inte vill mäta din fettprocent så rekommenderar jag att du istället glömmer allt vad vikt heter och använder spegeln istället för vågen för att se om dina ändrade vanor har haft en positiv effekt på din kropp.

I denna artikel kommer jag när jag säger viktminskning avse minskade fettprocent. Detta är vad de flesta egentligen tänker när de säger att de vill gå ner.

Sund viktminskning

viktDet är lätt att falla i fällan att vilja gå ner i vikt så fort som möjligt. Detta är dock varken nyttigt eller särskilt smart att försöka göra det. Att gå ner i vikt alltför snabbt kräver alltför stora uppoffringar i sitt liv för att de flesta skall klara av att hålla sig till den nya dieten. Detta leder till att du snabbt förlorar några kilon och sedan faller tillbaka i gamla vanor och går upp i vikten igen. Det är också viktigt att inse att många dieter som låter dig gå ner mycket i vikt gör det genom att dra vatten ur din kropp och torka ut dig. Detta ger snabba resultat men vikten kommer tillbaka när du rehydrerar.

Det är också lätt att falla i fällan att tro att viktminskningstabletter kan hjälpa dig att gå ner i vikt utan att du behöver äta rätt.  Det är vanligt att reklamen för dessa piller lovar mer än pillren kan leverera.  Viktminskningstabletter kan hjälpa dig att gå ner i vikt genom att öka din ämnesomsättning så att du förbränner fler kalorier.  De är dock ingen magisk lösning och du måste fortfarande äta färre kalorier än du förbränner varje dag om du vill gå ner i vikt.

Ditt mål skall alltid vara att gå ner i vikt långsamt men stadigt. Du skall välja en diet som inte är alltför svår att följa. En som inte gör ditt liv till en plåga utan ger dig en bra vardag. Du skall med andra ord inte försöka banta utan du skall istället försöka att göra en rad små förändringar i ditt liv som ger permanenta positiva effekter.

Ditt mål skall vara att gå ner ungefär 0.5 kilo i veckan. Att gå ner mer än så är inte nyttigt. Om du går ner mindre så är detta inget att oroa sig även men kommer betyda att det tar längre tid att nå dina mål.

Överansträng dig inte

Det är viktigt att du anpassar din träning efter din kropp. Om du är i dåliga kondition kan du lätt skada dig om du pressar dig för hårt. Det är bättre att gå en kilometer om dan varje dag än det är att gå 3 kilometer och skada sig dag tre. Det är mycket lätt att bli för ambitiös.

Din kropp mår bäst om du sakta låter den bygga upp sig igen. Detta innebär inte att du inte skall pressa dig själv. Men det är viktigt att du inte pressar dig för hårt. Speciellt under de första veckorna efter att du har börjat motionera. Under denna period så är kroppen i dålig kondition och är inte van att utsättas för träning vilket gör den dubbelt så sårbar som den senare kommer vara. Börja lugnt och öka gradvist svårigheten. Detta gör det lättare att undvika skador och skapa goda vanor som du kan hålla.

Mer än bara motion

promeneraAtt motionera är ett bra första steg om du vill gå ner i vikt och leva ett mer hälsosamt liv. Att bara motionera ger dock sällan den effekt du vill ha. För att nå det resultat du vill se är det bra att även göra andra förändringar i ditt liv. Försök att förbättra din diet, minska mängden godis och snacks du äter, sluta röka och dra ner på alkoholkonsumtionen.

Att sluta röka, dricka mindre och undvika att äta alltför mycket godis är självförklarande. Det som kan vara svårare är att äta bättre. Detta då det finns en miljon olika myter om vad man bör och inte bör äta. Mitt råd är att du bortser från alla bantningsdieter och alla trender som är populära just nu och istället fokuserar på att äta en traditionell hälsosam kost. Denna diet skall innehålla fet, protein och kolhydrater.

För att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt bör du äta ungefär 500 kalorier mindre än vad du behöver varje dag. Hur många kalorier detta innebär att du skall äta beror på din vikt, längd och aktivitetsgrad. Jag rekommenderar att du under en vecka för en dagbok över allt du gör och sedan använder denna som grund för att räkna ut ditt ungefärliga kaloribehov. Det finns ett flertal appar som hjälper dig göra detta.

När du vet hur mycket du skall äta varje dag så skall du skapa en blandad kostplan som innehåller mycket fet och grönsaker, naturliga fetter såsom t.ex. fet från nötter och mycket protein. För att optimera den nytta du får av att ha börjat motionera bör du äta ungefär 3 gram protein per kroppskilo varje dag. Detta är mer än tidigare svenska kostrekommendationer men dessa är menade för att underhålla dig. Inte bygga upp dig såsom träning gör.