Utrustning

Vi får ofta frågan om vilken utrustning man måste köpa innan man börjar motionera. Vi svarar alltid, INGEN. Det är vanligt att man ser råd om vilka skor och träningskläder som man skall köpa för att få minst vindmotstånd, se snyggast ut, vara säkrast etc. Alla dessa råd är designad av en enda anledning. Att få dig att köpa dyra saker som du egentligen inte behöver och vi konsumenter är alltför villiga att köpa dessa råd och hjälpa företagen genom att sprida dessa råd vidare. Detta är speciellt sant eftersom vi då får en ursäkt för att inte börja motioner.

”Jag har inte råd med utrustningen just nu.”

Sanningen är dock att du inte behöver några redskap, speciella skor eller speciella träningskläder för att börja motionera. Du har allt du behöver i ditt hem just nu.

motionsutrustningJag vet att vissa som läser detta nu kommer tänka. ”Han har fel. Bra skor och träningskläder hjälper till att skydda mig mot skador. Det är inte en myt.” Om du är en av dessa vill jag säga följande. Du har rätt. Det finns definitivt bra skor och träningskläder som hjälper dig prestera bättre och undvika skador. Jag förnekar inte detta. Vad jag säger är att man inte behöver något av detta när man börjar motionera. Alla bör ha utrustning som är anpassade för vad de behöver.

Om man precis börjar motionera så behöver man ingen speciell utrustning. Inga speciella skor. Det är onödigt att spendera en massa pengar på utrustning innan man ens har börjat motionera. Det är bättre att börja röra på sig och om man efter två månader fortfarande motionerar och vill fortsätta att förbättra sina resultat så kan man köpa speciell motionsutrustning. Efter två månader så vet man vilken typ av motion man föredrar och man har hunnit lära sig om det är några speciella egenskaper som man behöver i sina skor och kläder.

Att köpa motionsutrustning innan man börjar träna är dumt för man kan behöva köpa ny utrustning efter bara en månad eller två. Man kanske tänker att man skall jogga i centrum men sedan bestämmer sig för att man föredrar att ta bilen ut på landet och jogga i skogen. Då behöver man andra skor än de som var lämpliga i centrum. Andra kanske tänker jogga i skogen men märker att de trivs bättre på asfaltsvägarna i villaområdet. Jag rekommenderar inte att man köper något innan man har kommit in i vanan och vet hur man vill motionera. När man först börjar motioner bör man ta det relativt lugnt och det är först när man är redo att börja motionera mer intensivt som utrustning blir mer viktigt.

Med detta sagt kommer jag säga några ord om vad man skall tänka på innan man ger sig ut och motionerar. Vad man skall välja att ha på sig.

Skor

barfotaMan behöver inga speciella löparskor när man först börjar jogga. Vilken fritidssko som helst som är gjord för att röra sig i fungerar. Ett par gamla tennisskor eller snabbdojor fungerar alldeles utmärkt. Undvik att använda sandaler och skor med klack (låg eller hög). Du bör också undvika alla typer av mer formella skor. Om du inte vet vilka skor du skall välja så är barfota alltid ett utmärkt alternativ.

Vissa avråder från att man motionerar barfota med hänvisning till att det kan öka skaderisken. Detta då man inte får stödet av en sko. Man kan dock enkelt vända på detta och säga att man bör motionera barfota för att stärka fotens stödmuskler för att minska skaderisken senare i livet. Andra fördelar med att motionera barfota är att man bränner mer kalorier och aktiverar hjärnan mer. Detta då fotens undersida har tusentals nervceller som skickar information till hjärnan när man är barfota.

Om du väljer att motionera barfota är det viktigt att komma ihåg att du saknar det stöd som din sko normalt skulle ge dig. Du bör därför ta det lite lugnare än du skulle göra med skor. Det går snabbt att bygga upp fotens stödmuskler och man kan snart träna lika hårt oavsett om man har skor eller inte.

Klädsel

Välj något som du känner dig bekväm i och som andas. Bry dig inte om huruvida det ser snyggt ut eller inte. Det viktiga är att det är funktionellt och håller dig sval om du motionerar på sommaren och varm om du motionerar på vinter. Det är mycket bra om din överdel är enkel att öppna och stänga så att du kan släppa in olika mycket luft för att kontrollera temperaturen. Klä dig alltid efter vädret och var inte rädd för att ge dig ut i dåligt väder. Det kan vara helt underbart att jogga i regn och åska när man väl har kommit igång.

Jogga inte i något du är rädd om. Du kan fastna i en kvist eller något och skada plagget.

Annan utrustning

vattenflaskaDet är väldigt lite utrustning som man måste ha vid sidan av skor och klädsel. Det finns dock en rad sakar som är mycket bra att ha och som kan vara nödvändiga om man man t.ex. vill motionera efter mörkrets inbrott. Om man vill motionera på kvällen är det mycket viktigt att använda reflexer som gör dig väl synlig. Det kan också vara bra med en pannlampa som låter dig se var du sätter fötterna utan att du måste hålla i en lampa.

Det kan också vara en mycket bra ide att ha en vattenflaska med sig ifall du behöver dricka. Du behöver inte köpa en flaska utan du kan återanvända en PET flaska med skruvkork. Om du fortsätter motionera regelbundet kan det dock vara värt att köpa en specialdesignad flaska som är lättare att rengöra och som man kan hänga från höften eller handleden.

Stavar, vikter och andra ”hjälpmedel” som är designade för att göra din träning mer effektiv kan vara ett mycket bra köp men jag rekommenderar att du väntar tills du har tränat ett par månader innan du köper produkter av denna typ. Din egen kropp är allt motstånd du behöver under de första 2-3 månaderna.