Ät rätt

Att motionera är alltid nyttigt så länge du väljer en typ av motion som är lämplig för dig. Den hjälper dig att bränna fler kalorier, få bättre hälsa och bättre kondition. För att få ut så mycket som möjligt av din motion är det dock viktigt att äta rätt. Detta är sant oavsett vad dina mål är.

nyttig matGenom att äta rätt så ger du din kropp den näring den behöver för att bygga muskler, reparera skador och stärka din kropp. Att äta nyttigt är också viktigt om du börjar motionera för att du vill gå ner i vikt. Om du förbättrar din kost kommer du se mycket snabbare resultat än du annars skulle göra.

En annan positivt effekt av att äta nyttigare är att det ofta är betydligt billigare än din tidigare kost. Det finns i Sverige en populär myt om att det är dyrt att äta billigt. Detta är dock verkligen inte sant. Billig mat kan vara mycket billig. Ett exempel på detta är t.ex. att grönsaker ofta är mycket billiga. Det som är dyrt är inte att äta nyttigt. Det som är dyrt är att äta trendigt. Men man behöver inte följa de senaste hälsotrenderna för att äta nyttigt.

Det är också viktigt att komma ihåg att man inte måste välja att äta de allra nyttigaste alternativen hela tiden för att äta nyttigt. Man behöver bara äta en bra välbalanserad kost som innehåller allt man behöver. Man kan t.o.m. unna sig en bakelse eller en bit tårta då och då så länge det inte blir för ofta.

En balanserad kost

Att äta nyttigare innebär inte att du skall banta, sluta äta fet eller äta för lite. Det är inte nyttigt att äta för lite. Det är inte heller nyttigt att gå ner i vikt för snabbt. Om du vill gå ner i vikt bör ditt mål vara att gå ned mellan 0.5 till 1 kg i veckan. Detta är hälsosamt och är en lämplig takt om du inte vill gå upp igen senare.

Om du vill äta nyttigare skall du försöka äta en varierad kost som innehåller alla näringsämnen. Din diet skall innehålla kolhydrater, fet och protein samt vitaminer, mineraler och andra spårämnen. Det är mycket populärt att försöka undvika kolhydrater eller fet i sin diet. Om du vill skapa en nyttig vana är det dock bättre att äta en diet som innehåller allt i moderation. Nyttiga fetter är en mycket viktig del av en sådan diet.

Exakt vilka näringsämnen du behöver beror på din ålder, dit kön och en rad andra faktorer.

Bär och nötter är dina vänner

bärBär och nötter är både gott och mycket nyttigt. Jag rekommenderar att du inkluderar båda delarna i din dagliga diet. Många bär såsom blåbär och björnbär innehåller stora mängder antioxidanter. Det är sant för båda färska och frysta bär.

Nötter innehåller mycket nyttigt fet och du skall trots deras höga fetthalt inte vara rädd att göra dem till en del av din dagliga diet. En handfull nötter eller mandlar varje dag kan bidra till en bättre hälsa.

Fisk och kyckling

Fisk och kyckling är mycket bra och billiga källor av protein. Eftersom både fisk och kyckling innehåller mycket protein och få kalorier så gör de det mycket lätt att höja ditt protein intag utan att få i dig för många kalorier. Om du motionerar eller tränar rekommenderar jag att du försöker få i dig mellan 1.5-2 gran protein per kroppskilo och dag. Om du tränar hårt är det bra att höja detta till 3 gram. Detta är mer än de flesta svenska rekommendationer men de flesta studier gjorda de senaste åren tyder på att man gynnas av ett högre protein intag än det som tidigare rekommenderats.

Att hinna äta bra

Det kan vara mycket svårt att hinna handla och äta nyttigt om man har ett stressat schema. Det finns flera sätt att lösa detta. Ett sätt att lösa detta är genom att prenumererar på en matkasse så att man får mat levererat direkt hem varje vecka. Det finns ett stort utbud av hälsosamma matkassar. Dessa kassar levereras med recept för en vecka framåt. Du kan jämför olika matkassar hos matkasse.se.

Ett annat alternativ är att ta en helg i veckan då man storhandlar och förbereder mat för hela månaden. Man kan skapa en lång rad olika maträtter som kan frysas och som tar mindre än 15 minuter att laga. Du lägger helt enkelt fram en påse ur frysen varje morgon och när du kommer hem är de redo att laga och äta. Om du vill kan du t.o.m. välja maträtter som inte behöver tinas utan kan tas direkt ur frysen när du behöver dem.