Apelsinjuice till frukosten är det bästa jag vet. Tydligen kan frukt- och grönsaksjuicer dramatiskt minska risken för att utveckla Alzheimer's sjukdom. Alzheimer's är en neurodegenerativ sjukdom som bland annat ger demens som symtom. En 10-årig studie som gjordes i Japan och USA involverade 2000 demens-fria individer och forskarna studerade deras konsumtion av juice. De fann att de som drack juice mer än 3 gånger i veckan minskade risken med hela 76% jämfört med de som drack mindre än en gång i veckan.
Tidigare studier har visat att polyfenoler, som är starka antioxidanter i frukt och fruktjuice, förmodligen stör vissa biologiska processer i hjärnan som leder till Alzheimer's.
Referens: American Journal of Medicine